Payson logo
 
Husbildprylen_vit på blå

                Köp & Sälj vilkor

KÖPVILLKOR Husbilsprylen.se 
Är det något du undrar över gällande våra villkor når du oss enklast på Husbilsprylen@gmail.com.

Vår juridiska namn är: Husbilsprylen i norden AB, organisationsnummer 559040-5899 , adress Varbergsvägen 25, 311 60, ULLARED

VIKTIGT OM DINA PERSONUPPGIFTER

Från och med den 25 maj 2018 ersätter GDPR (General Data Protection Regulation) den svenska personuppgiftslagen. GDPR är ett omfattande regelverk för hur vi som e-handlare får behandla dina personuppgifter. 

I och med att du handlar hos oss så godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

I korthet kan våra policy beskrivas på följande sätt:
Vi samlar bara in nödvändig information för att kunna fullgöra vårt åtagande till dig. 
Vi delar inte ut dina uppgifter till tredje part om det inte krävs för att kunna fullgöra vårt åtagande till dig (exempelvis så får DHL dina uppgifter för att kunna skicka hem varan till dig) och för att möta ställda lagkrav på bokföring. 
Vi sparar bara den information som krävs enligt lag och för att kunna ge så bra service som möjligt. 


Har du frågor kring dina personuppgifter kan du kontakta oss på Husbilsprylen@gmail.com

1. Köp 
Vid beställning träffas avtal om köp först när Husbilsprylen.se bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse. En orderbekräftelse skickas senast 24 timmar efter att beställning mottagits av Husbilsprylen.se. Om leveranstid ändras i beställningen kommer kunden att meddelas om detta snarast möjligt. Du har alltid rätt att häva köpet utan kostnad fram till att varan är skickad. Husbilsprylen.se har ägande och återtaganderätt till samtliga produkter tills dess att fullständig betalning har mottagits från kund. För att handla hos oss måste du vara 18 år och Husbilsprylen.se måste kunna fastställa kundens bostadsadress. 
2. Priser
I priserna ingår moms med 25 % för beställningar inom EU. Vid bekräftad beställning, kan priserna endast ändras av omständigheter som Husbilsprylen.se inte råder över. Till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. Inga expeditionskostnader tillkommer. Skulle priset ändras har kunden rätt att utan kostnad häva köpet. 
3. Frakt 
En fraktkostnad om minst 95 kr tillkommer inom Sverige. Fraktkostnaden kan komma att ändras och ibland vara rabatterad. Du ser fullständig fraktkostnad i kassan. 
4. Betalningsalternativ/betalningsvillkor
4.1 Faktura (endast inom Sverige)
Om PaysonFaktura
Vi erbjuder betalsättet ”PaysonFaktura” i samarbete med Payson AB.
Betalningsvillkor är 14 dagar och vid fakturaköp tillkommer en avgift om - - kr.
För att kunna beställa mot faktura måste Du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den
kreditprövning som genomförs vid köpet. Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress
du anger vid köptillfället. Vid försenad betalning skickar vi en betalningspåminnelse varvid lagstadgad
påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Vi debiterar även dröjsmålsränta med 2 % per månad
från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift
om för närvarande 180 kr tillkommer. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva
beställarens kreditvärdighet.
Information om ångerrätt
Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har Du som konsument (detta gäller ej företag) rätt att frånträda
avtalet genom att meddela oss detta inom 14 dagar från mottagandet av varan. För att Du skall kunna
nyttja din ångerrätt måste Du returnera varan i oskadat skick, i originalförpackning. Vid nyttjande av
ångerrätten är det Du som står för returkostnaden.
Information om pantsättning
Vid betalning med PaysonFaktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter till SVEA Ekonomi
AB, 556489-2924.
4.2 Kortbetalning
Vi använder Payson för säkra kortbetalningar. Läs mer om Payson här: https://www.payson.se
4.3 Direktbetalning via internetbank. 
Vi använder Payson Checkout för säkra betalningar via bank. Läs mer om payson här https://www.payson.se
4.4 Swish
Välj Swish som betalningssätt och du får information i din orderbekräftelse om nummer du swishar betalningen till. När din betalning har registrerats hos Husbilsprylen så skickas din beställning.
4.5 Betala och hämta i butik.
När du använder alternativet att boka en vara för upphämtning i våran fysiska butik
Så kan du först hämta varan efter du mottagit en leverans bekräftelse från oss, detta då vi behöver fastställa att varan finns i lager.
Exempel: Du beställer varan och mottager ett kvitto och orderbekräftelse, ordern behandlas och vi fastställer att varan finns i lager, vi skickar bekräftelse att varan ligger och väntar på upphämtning.

5. Leveranser
Beställningar som görs före klockan 12.00 på helgfri vardag behandlas samma dag och levereras normalt inom 2-7 dagar inom Sverige.
Vi reserverar oss för att samtliga lagervaror blir slutsålda innan vi hinner uppdatera hemsidan, och då upplyser vi kunderna om den beräknade leveranstiden. Kunden har alltid rätt att häva köp utan kostnad om inte varan finns i lager. Paketen levereras av Posten eller annan transportör till utlämningsställe eller skickas som post. 

6. Leveransförseningar 
Ibland uppstår leveransförseningar från våra leverantörer utom vår kontroll. Det kan till exempel ske då en leverantör inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss eller problem i tillverkningsprocessen. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommit. Du kan lita på att vi alltid meddelar dig om leveranser drar ut på tiden. Du har som kund alltid rätt att häva köpet utan kostnad vid leveransförsening.  

7. Transport 

Husbilsprylen.se ansvarar för transport till dig som kund. Du och transportföretaget står för risken vid eventuell retur till oss. 

8. Skadade varor 

När du får dina varor är det viktigt att du kontrollerar din beställning direkt.  Har du mottagit en felaktig eller skadad vara, kontakta oss så snart som möjligt via e-post till Husbilsprylen@Gmail.com

9. Ångerrätt 
Privatkunder har enligt distansavtalslagen rätt till 14 dagars ångerrätt. Detta innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan. Återsänd vara måste vara oanvänd och i sin originalförpackning. Vid utnyttjande av ångerrätt står kunden för returfrakten. 

10. Reklamationer 

Om du vill reklamera en skadad eller felaktig produkt ber vi dig kontakta oss via e-post för vidare instruktioner. Meddela oss helst via e-post Husbilsprylen@gmail.com innan du skickar något. Lägg med fakturan/kvittot så vi kan identifiera returen. Kom ihåg att du ansvarar för frakten till oss.

Vid en eventuell tvist följer vi alltid ARN:s rekommendationer.   

11. Återbetalningar 

Summan återbetalas alltid till samma konto som använts vid köpet och snarast möjligt från det att vi har mottagit och godkänt returen.
12. Reservationer 

Vi reserverar oss för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer, felskrivningar eller andra fel som ligger utanför vår kontroll. Läs mer om oförutsedda händelser under Force Majeur nedan. 
13. Skydd av personuppgifter
I samband med registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet endast i syfte för att fullfölja och tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Enligt PUL (personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall vår kundservice (gärna på e-post Husbilsprylen@gmail.com). Vi försäkrar även att vi inte kommer sälja eller överlåta några personuppgifter 

Under 2018 ersätts PUL av GDPR som är nya dataskyddsregler som gäller inom hela EU. Eftersom vi inte lämnar ut uppgifter till tredje part innebär detta inte någon direkt skillnad mot PUL vad gäller behandling av din information eller vår relation till dig som kund. 

En skillnad är att vi som företag måste ha utsett ett dataskyddsombud. Hos oss är är vår IT ansvarige dataskyddsombud. Har du frågor kring hur vi behandlar din information kontakta oss på Husbilsprylen@gmail.com.


14. Ej uthämtat paket
Om ditt paket anländer till ett utlämningsställe skickas en avisering via e-post eller sms till dig. Du som kund är ansvarig för att det mobilnummer, den adress och den e-postadress du angivit är korrekta. 

Om paketet blir skickat i retur från utlämmningsställe ( efter 14 dagar) debiteras en kostnad 200kr (plus frakten vid beställnings tillfället) , detta för att täcka DHLs kostnader.



15. Force Majeure

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal. 

Nedan följer länkar till Konsumentverket och ARN där du kan läsa mer detaljerat om konsumentköplagen och distansavtalslagen mm. 
http://www.konsumentverket.se/
http://www.arn.se/
Som konsument kan du även vända dig till EU för att få hjälp med konfliktlösning när du handlat på nätet.
Länk: ec.europa.eu/odr
Då kommer du till:
"European Commission official website
The Online Dispute Resolution website is an official website managed by the European Commission dedicated to helping consumers and traders resolve their disputes out-of-court."